تقویت زبان انگلیسی با خواندن

همۀ ما به دنبال راهی برای تقویت مهارت های مختلف زبانی خود هستیم. تقویت زبان انگلیسی با خواندن متون مختلف و جذاب یکی از متداول ترین راه های آموزش زبان انگلیسی می باشد. از آنجایی که عمل خواندن روندی فعال است، لذا به تقویت مهارت های زبانی کمک می کند. شاید این تصور را داشته باشید که اصل فعالیت را شخص نویسنده انجام می دهد، که البته تا حدی صحیح است. ولی کشف رمز متون و شکافتن کدهای ارائه شده برای درک مطلب نیز روند فعالیت مغز را بیشتر می کند.

در اغلب موارد برای درک بهتر مطلب، خواننده نیاز دارد از قوۀ تصور خود بهره بگیرد. در بسیاری از موارد قبل از روشن شدن کامل مطلب مجبور به گمانه زنی می باشد. همچنین در موقعی از مواقع نیاز دارد تا با نویسنده موافقت و یا مخالفت کند. تمامی این موارد است که به خواننده کمک می کند تا با روند خبر یا داستان پیش برود. دنبال کردن روند خبر یا ماجرای داستان به طور کامل نیازمند درک کامل آن مطلب می باشد. درک کامل مطلب بدون تقویت دامنه لغات و اصطلاحات و همچنین گرامر زبان انگلیسی امکان پذیر نخواهد بود. پس به راحتی می توان نتیجه گرفت که با خواندن بیشتر مهارت زبانی بیشتری کسب خواهد شد.

تقویت زبان انگلیسی با خواندن

چگونگی تقویت زبان انگلیسی با خواندن

زبان انگلیسی مانند دیگر زبان ها تنها یک مهارت خواندن نیست. مهارت های تولیدی و دریافتی کاملاً در آن دخالت دارند. البته ما در این مقاله به چگونگی تقویت زبان انگلیسی با خواندن می پردازیم.

تقویت دامنۀ لغات

مسلماً در هر متنی تعدادی لغات و اصطلاحات وجود دارند که برای ما تازگی دارند. این لغات و اصطلاحات همانطور که توسط نویسنده مقابل چشمان شما به کار رفته اند، توسط شما نیز بکار میروند. پس در هر متن تازه ای با کلمات جدیدی آشنا می شویم که قبلاً معنی آن ها را نمی دانستیم. بنابراین از این پس این کلمات وارد دامنه فعال لغوی شما خواهند شد. دفعۀ بعد که مشغول نوشتن و یا سخن گفتن راجع به مطلبی باشید کلمات جدید به راحتی به ذهن شما می آیند. حالا دیگر این کلمات در شبکه طبیعی لغات فعال شما قرار گرفته اند.

تقویت گرامر

خواندن متون در سطوح آموزشی مختلف این امکان را ایجاد می کند تا با ساختارهای گرامری بیشتری آشنا شوید. شاید تا به حال با کتاب های آسان شده برای سطح های مختلف روبرو شده باشید. تفاوت در سطح آموزشی با تغییر ساختار گرامری و ساخت جملات داخل متن بوجود می آید. به طور مثال داستان ‘۸۰ روز دور دنیا’ اثر ژول ورن از کتابهایی است که در سطوح مختلف استفاده می شود. مفهوم ماجرا تغییری نمیکند و فقط سختی ساختار و لغات است که رتبه کتاب را از استارتر به متوسطه میرساند. در نتیجه با خواندن میتوانیم دانش گرامری خود را افزایش دهیم. افزایش سطح سواد گرامری در تقویت زبان انگلیسی نقش بسیار مهمی ایفاء می کند.

گسترش دامنۀ سخنوری

با خواندن متون و کتاب های مختلف در رابطه با موضوعات مختلف دامنۀ اطلاعات عمومی شما گسترش می یابد. رشد دامنه اطلاعات فردی هر شخص ثروتی است که او را در سخنوری های روزانه یاری می دهد. مهم نیست که ما فرد متخصص، و یا معمولی در سطح اجتماعی زندگی خود باشیم، در هر سطحی از سطوح اجتماعی که باشیم برای برقراری ارتباط با شبکه اجتماعی زندگی و شغلی خود نیازمند تبادل اطلاعات هستیم. خواندن و در پی آن تفکر کردن نسبت به مطالب خوانده شده باعث پیچیدگی و گسترش دامنه فکری می شود. مطالعه کردن مغز ما را نسبت به قبل فعال تر می کند. این فعالیت باعث می شود تا در میان دوستان و آشنایان و همکاران به سخنوری معروف شویم. همچنین افرادی که آزمون های بین المللی دارند دیگر با مشکل “نمی دانم چه بگویم یا بنویسم” مواجه نخواهند شد.

افزایش تولید محتوا

برای یک نویسنده یا سخنران بسیار مهم است که محتوای کلامش بسیار تأثیرگذار و پرمحتوا باشد. پرمحتوا بودن به زیاد نوشتن و زیاد سخن گفتن نیست.

آن چنان زی که بمیری، برهی                   نه چنان زی که بمیری، برهند

                                                                                                                                                                                                                               حکیم سنایی

تمام نویسندگان و سخنوران جهان مجموعۀ بسیار بزرگی از کتاب ها و مقالات مختلف را خوانده اند. این کار به آنها کمک می کند تا با نحوۀ تفکر افراد با سنین مختلف در دوران مختلف آشنا شوند. از مطالب آموزنده آنها بهره مند شوند و آن مطالب را در بیانات خودشان استفاده کنند.

تقویت زبان انگلیسی برای کسانی که زبان مادریشان غیرانگلیسی است، مستلزم خواندن و تفکر بسیار است. برای اینکه بتوانیم در زبان انگلیسی مهارت کسب کنیم و آن را به نمایش بگذاریم خواندن متون مختلف ضروری است. اینکار به ما کمک تا هرچه بهتر به زبان انگلیسی فکر کنیم. یکی از روشهای جلوگیری از دخالت زبان مادری در زبان دوم تفکر به زبان دوم است. تنها در این صورت است که می توانید محتوای مطالب خود را قوی تر ارایه کنید. 

چه چیزهایی بخوانیم

یادگیری یک زبان جدید امری است که مرحله به مرحله انجام می پذیرد. یکی از این مراحل خواندن کتابهای داستانی طبقه بندی شده است. البته خواندن مجلات و روزنامه های انگلیسی زبان همیشه و در هر سطحی توصیه می شود. ولی باید در نظر داشت که روخوانی سطحی و خواندن درک مطلبی با هم متفاوتند. روزنامه ها و مجلات سیاسی، فرهنگی، ورزشی، اتومبیل، تکنولوژی، … به تقویت روخوانی سطحی و اطلاعات عمومی شما کمک میکنند.

کتاب های داستان و همچنین داستان های کوتاه طبقه بندی شده نیز برای تقویت دامنه لغات و گرامر مفید هستند. انتشارات پنگوین با ارائه چنین کتاب هایی در کمک به تقویت زبان انگلیسی افراد بسیار کوشا بودند. مجلات داخلی و خارجی بسیاری نیز برای تقویت زبان انگلیسی افراد گامهای برجسته ای برداشته اند. یکی از مهمترین این مجلات مجله ریدرز دایجست می باشد.

یک نویسنده حرفه ای کسی است که مطالب زیادی را خوانده باشد تا اطلاعات گسترده ای را ارائه دهد. همچنین است برای افرادی که تصمیم دارند سخنران اجتماعی، سیاسی، و یا فرهنگی بشوند. چنین افرادی با تکیه بر دامنه وسیع لغات و بهرهمندی از ساختار ترکیبی جملات تولیدات پر محتوایی ارایه میکنند. بنابراین با خواندن کتابهای متفاوت و مجلات روزانه میتوان سطح سواد تولیدی و درکی خود را افزایش داد.  

پیمایش به بالا